onsdag 26 januari 2011

Förhandling!

Idag när vi skulle laga middag:

Jag: Noel nu ska vi steka kyckling. Mamma måste ha stekpannan, eller grytan kan du hämta nån av dom? Dom står i där inne (pekar mot vardagsrummet).Heeeelt naturligt att ha alla stekpannor, grytor och kastruller i, och kring, soffan för att Noel lagar mat där och han nöjer sig inte med sina egna, utan hämtar alltid våra också.
Noel: Nej!
Jag: Jo, Noel, vi måste ju steka kycklingen. Hämta nu grytan så att mamma kan laga mat, så får du leka med den sen.
Noel: Nej... inte...
Jag: Men du kan hjälpa mamma laga mat i grytan.
Noel: Nej gryta... nej gryta..
Jag: Men då får jag ta den stora stekpannan!
Noel: nej... den (och pekar på den minsta stekpannan vi har).
Jag: Men vi ska ju steka all kyckling och då räcker inte den lilla, mamma måste ha den stora.
Jag går och hämtar den stora stekpannan.
Noel: Nej... inte bebad röda...
Jag: Nej, jag behöver inte den röda stekspaden, jag kan ha den här svarta.
Noel: Ja... låna? (och håller fram den röda stekspaden och när jag ska låna den så drar han tillbaka) Nej...
Jag: Du kan ha den röda stekspaden och så tar mamma den svart, och så kan vi steka kyckling tillsammans.
Noel: mmm... titta, titta!

Inte alltid lätt att förhandla med en liten kille på snart 2 år!



1 kommentar:

Karin sa...

Hahaha! Nä inte helt lätt alltid :) De är allt bra envisa de små!