söndag 26 oktober 2008

Vecka 17 (16+0)

Idag går vi in i den femte månaden av graviditeten! Tiden går fort, och magen växer! Får ta magbilder i veckan och lägga in här igen! :)

Är i Alingsås nu och har varit här hela helgen! Jag har övningskört, slappat, hälsat på farmor, sprungit med Selma, lekt med Linnéa och haft det skönt! Antingen åker jag tillbaka till Göteborg ikväll, eller så åker jag och pappa imorgonbitti! Mamma och pappa är på hundkurs nu och när de kommer hem ska vi käka lite och sen blir det mer övningskörning igen!

Detta händer i vecka 17;

Mamman

Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget. Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett.

Täppt i näsan har jag varit, men vet inte om det är förkylning eller graviditet! Kissar inte lika ofta längre, och vaknar sällan på natten och behöver gå upp nu och det är skönt. Molvärken har satt igång lite då och då, men nu vet man ju vad det är så blir inte så oroad av det! Vet inte riktigt om hungerna är större än, men lite har den nog ändrats. Kan äta en måltid och sen vara ganska sugen på nästa efter ett tag så lite hungrigare är jag nog ändå! :)


Bebis

Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen.

Det är fortfarande en liten plutt man har i magen, men snart så kan man nog börja känna av den! mellan vecka 17 och 20 är det vanligt att känna de första sparkarna, så nu längtar jag efter det! Försöker ligga still och känna efter då och då så att man inte ska missa dem! :)

Nu ska jag se vad jag ska laga ihop för mat idag, och sen ska jag ta ut Fanny på en promenix!

~Ha en skön dag ~

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill se bilder på magen! Nu! :) Ha en skön söndagseftermiddag, kram kram

Anonym sa...

Har ingen kamera med mig hit! :) får se om Karin har kameran sen så att hon kan ta ett kort ;) Annars får du vänta lite till! :)

Anonym sa...

ooo ja så mysigt med första sparken!! :)