söndag 26 oktober 2008

Fickparkeing

Har varit ute ett tag med pappa nu och övat fickparkering! Blir inte riktigt som jag vill, och blir lite fundersam på hur det var jag skulle göra.

1. Ställ dig intill bilen framför (som du ska in bakom).
2. Vrid ratten medsols och backa sakta inåt.
3. När du ser den bakomvarande bilens båda framlyktor i din högra backspegel ska du räta upp bilen och backa rakt bakåt.
4. Sedan vrider du ratten motsols och rätar upp bilen.
5. Klart?

Är det något som saknas i min parkering? Hur gör ni?

Här är ju lite olika sorters fickparkeringar, men tror det är lite överkurs?!

Fickparkering A
Fickparkering B
Fickparkering C
Fickparkering D


Här är också en bra länk att öva sig på!

~ Hoppas du får en bra dag ~

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, vet inte om det hjälper men när jag fickparkerar brukar jag när jag ska ställa mig bredvid bilen (den jag sedan ska hamna bakom) ställa mig så att framsätena i min bil är i höjd med den andra bilens framhjul...eller är det bakhjul...nä framhjulen måste det ju vara! Bra hjälp jag var då. Hm. Nåja, du kan ju testa!! :D Iaf, när man står så så blir det bra att sedan backa med fullt rattutslag. Eh...jaja. Lycka till!

Anonym sa...

Hehe, jag tror det är framhjul för annars är det nog lätt att man kommer åt den andra bilen... har fö rmig att det är i höjd med framjhulen eller framrutan han har sagt! Får testa det när vi ger oss ut på dagens andra pass.. :)

Anonym sa...

Min metod för fickparkering:
Cirkulera kring den tänkta platsen ett tag. När du hittat en annan "vanlig" parkeringsplats (Att alla andra parkeringar är upptagna är enda anledningen till att man fickparkerar!). Ställ dig där! :o)

Anonym sa...

När jag körde upp kunde jag fickparkera, men det är en kunskap som jag faktiskt inte besitter längre. Jag blir stressad om det är bilar bakom och allt blir galet. Därför undviker jag fickparkeringar. Alltid. Kanske hade varit lättare om jag haft en liten bil, men min bil är ju stor och lång och jobbig på alla sätt, så den är inte så fickparkeringsvänlig :S

Anonym sa...

Ja, jag har hört det ganska ofta när man frågar runt att "fickparkering det gör man aldrig ändå!". Men vet inte om det är godtagbart när man kör upp sen :)