tisdag 11 september 2012

Monster och barnvagnshaveri...

Igår åkte Andreas ut till Vinga för teambuilding med ledningsgruppen, och jag lämnades åt mitt öde med våra små juveler. Igår var det ju måndag, vilket innebar att Noel var ledig från förskolan också. Vi packade med oss pannkakor och fika och begav oss till Slottsskogen. Ja, alltså inte direkt sådär med en gång när vi kom upp... utan efter en hel del "jag ska bara...." "Mamma, mamma, vet du..." och mitt i allt fick vi veta att Jeanette och Martin fått sin lilla flicka Vanja som var beräknad 24 oktober, så då var vi tvugna att prata med dem lite också. Men vi kom i alla fall iväg till Slottis fram mot lunchtid, så vi startade vår utflykt med pannkakslunch vid Plikta! 

Därfter intog vi den stora, stora lekplatsen. Plika måste ju vara en av Sveriges (?) roligaste lekplatser. Det finns hur mycket som helst, och massa roliga grejer! Noel var nästan lite tveksam och gick runt, runt och tittade ett tag innan han kom på vad han ville leka med :) 

Efter leken så tog vi en promenad runt parken.. eller upp till djuren då! Barnens Zoo hade stängt för säsongen men de andra djuren är ju ut i sina hagar så vi skulle dit. Bra motion att dra tvillingvagnen upp, upp, upp för backarna där. :) 



Efter besöket i Slottsskogen så åkte vi till bvc, där vi hade läkartid för Elias. Det var dags för hälsoundersökning och han gick igenom alla punkter. 5900 g tung och 60 cm lång är han.. hjälp, vad han växer!

Efter bvc så var det hem och fixa middag, och så sakteliga starta kvällsrutinerna. Eftersom Andreas var borta så kändes det som ännu viktigare att få barnen i säng i tid, eftersom man då ännu mer behöver den där lilla stunden själv på kvällen. Jag beundrar alla ensamstående som gör detta varje dag, som inte har någon som kommer hem på em/kvällen och avlöser litegrann. I alla fall.. middag, bad, tandborstning och pyjamaspåklädning flöt på bra, nästan för bra och Noel skötte det galant! Hela dagen var han faktiskt superduktig när vi var iväg, och det var väldigt skönt.

MEN då undrar man ju vad som händer när det är dags att sova.. jo, Elias startar sin skrikperiod! Jag försökte amma, men han ville inte ha. Denna unge går inte att tröstamma, han vägrar, och då är han ändå ett matvrak :) Vi läste i alla fall bok och så skulle vi lägga oss, men Elias skrek. Noel trissades upp något ofantligt av detta, och skule bara leka, busa och "gosa" med Elias. Elias uppskattar dock inte detta alls... och när Elias väl tystnar lite och man tänker att "Skönt, nu kan vi nog försöka sova..." så ska Noel bara mysa lite extra, eller putta  lite på honom, eller tjoa så att Elias börjar gråta igen! Jag försökte prata med Noel att han måste försöka lägga sig ner, att han skulle låta lillebror vara osv. Men han bara fortsatte. Jag blev arg och då skrattar han bara åt mig och man triggas ju enormt av det, men till slut så gick jag upp med Elias. Noel fick sätta sig med en bok i soffan. Jag bytte på Elias, tog på pyjamas och försökte amma men han ville inte. Han visar så tydligt när han inte vill äta. Noel kunde man lägga till bröstet så åt han lite och somnade, men det funkar inte med Elias. Han somnar med nappen, en filt vid huvudet och liggandes på soffan, sängen eller liknande..

I alla fall, Elias somnade på soffan och då kunde jag och Noel äntligen lägga honom. DÅ var han hur medgörlig som helst och somnade gott. Jag förstår så himla mycket att det är jobbigt för Noel när Elias skriker och tar mycket tid, och ändå tycker jag han blir som ett litet monster när han också startar då. Han är nästan som värst då, men det är väl antagligen för att det är just då som Elias tar mest tid också. Men men, onsdag nästa vecka är jag själv igen för då ska Andreas på middag. Det är fint i ledingsgruppen... ;) men då ska jag starta nattningen annorlunda och natta Elias först, och så får Noel vara vaken tills dess.Man lär sig av sina misstag ;)

När vi vaknade imorse så var dock goa Noel tillbaka och vi kom iväg till förskolan i tid och allt :) När jag lämnat Noel så åkte vi till Coop för att handla och fixa lite, och när vi kom hem tyckte jag att barnvagnen kändes konstig. Kollade handtaget och upptäckte att det spruckit. Kändes ganska mycket men kunde inte se hur skadat det var. När Andreas kom hem så skruvade vi av handtaget för att se hur det såg ut under och då var hela handtaget av! Jag hade kollat Blocket lite under dagen och hittat en Emmaljunga som såg fin ut, ringde på den och hon skulle hålla den till oss. Vi åkte dit nu ikväll och den var väldigt fin och i fint skick så vi slog till på den. Man behöver ju en barnvagn, och vi ska ju ha den både som ligg- och sittvagn så det är ju en tid framöver. Vi har ju tvillingvagnen som jag fyndade i somras också, men den är lite jobbig när man går med bara Elias. Den är dock super när vi ska gå längre sträckor med båda killarna, men utflykterna  efter dagis räcker det med barnvagn och ståbräda!

Nä, dax att sova... förhoppningsvis flera timmar! Elias sover väldigt bra och vaknar för att amma, men somnar om snabbt *Peppar peppar* . Han ska få lite mat nu så hoppas jag han står sig till 2-3 tiden sen, och sen blir det kanske nån gång vid 6-7 tiden igen och det känns ju helt okej! Så såg natten till idag ut iaf. men bara för det så blir det väl varannan timme eller nåt nu eftersom jag skriver om det här ;)


5 kommentarer:

Linda sa...

Ja, inte fattar jag hur ensamstående orkar, men så har de ju inte mycket till val heller. Hoppas det går bättre ikväll!

Anonym sa...

Vi måste hänga med till Plikta nån gång! Har hört om den men aldrig varit där.
Otäckt med vagnen, tur att det inte hände någon olycka när den gick sönder!
/Karin

Emma tolf sa...

heja elin! Bra jobbat! Det kan inte va lätt när man är ensam. Jag förstår att det blir en hel del vagnar, vi har redan två. Men ni lämnar nån i Alingetexas väl? hur får ni plats med er fordonspark?

Elin svarar sa...

Linda. Ja, det är väl så ... har man inget val så gör man det ju! Men det är imponerande!

Karin: Absolut! Kom hit en fredag vettja! :)

Emma: Nu har vi dubbelvagnen i barnvagnsförrådet, ihopfälld och liggdelen i lägenheten. Brion (den söndriga) får slängas, men vi ska försöka sälja ligg- och sittdelen... finns folk som köper allt ;) Den nya vagnen har chassit vi hopfälld i barnvagnsförrådet, och br upp liggdelen. Noels sulky står i källarförrådet för den använder vi inte så mkt nu! :) Vi delar ju barnvagnsförrådet med de mittemot oss, så därför fäller jag ihop våra vagnar! :)

Morfar sa...

Det finns förklaringar till varför man inte får barn i sextioårsåldern....Skulle aldrig orka med allt detta! Men när man är mitt i det livet så orkar man, för man måste! Fullt tillräckligt med barnbarn ibland! Ikväll, torsdag, är Nolle här och sover över. Nu skall vi ha myskväll med pop-corn, det är hanterbart! Sedan skall jag få läsa för honom, det är lycka!!