måndag 12 mars 2012

Nytillskott!

Vi var på Barnens Hus idag efter jobbet. Jag, Andreas och Noel. Skulle kolla lite bebisgrejer bl.a. eftersom vi ska till Ullared på lördag, så kan vara bra att kolla priser och jämföra....

Vad jag inte tänkt på var att de har en stor leksaksavdelning där, väldigt stor med stora maskiner! När jag kom dit och mötte upp dem så stod Noel med 2 maskiner och sa "de här är väldigt fina för mig mamma!" Vi förklarade att de kan vi köpa när han slutat helt med nappen och då säger han " Men jag slutar med den idag, jag behöver den inte" vi gick ut och pratade med honom (han gallskrek när vi gick ut men lugnade sig när vi pratade)....

Vi kom överens om att han får 2 maskiner men då är nappen helt borta sedan! Detta var han absolut med på och sa att vi kunde slänga dem eller hänga i nappträdet. Vi förklarade också att de lämnas tillbaka till affären om han ska ha nappen!

Väl i bilen med maskinerna med så är han supernöjd, men det kom dock en kommentar om att han var bebis och behövde nappen men vi påminde om överenskommelsen! Han fick leka ute med maskinerna en stund när vi kom hem, och sen blev det mat och bad.

När det var dags att sova blev han så ledsen och helt hysterisk, grät och skrek! Ville lämna tillbaka maskinerna och inte ha dem mer.... han var helt otröstlig, och till slut tog jag med honom upp i soffan en stund så att han skulle lugna sig. Ingen napp, och ingen fråga om det utan vi myste bara! Efter ett tag uppe så gick vi in i sängen igen och läste en bok, släckte lampan och sjöng lite..... sen tystnade jag och strax därefter snarkade vår store, lille kille!!!!

Nu hoppas vi att detta håller hela natten. Blir kanske ett par tuffa nattningar men nu är vi på G och vet att det går! Ska inte prata för mycket.om napparna nu och inte påminna om dem men hans stora maskiner ska stå framme när han vaknar som en stor belöning!

Tänk att vi har en så stor kille så att gi pratar om att sluta med napp, och med blöjor!


4 kommentarer:

Jennie sa...

Haha, jag skrattar så gott! Lova är också bebis ibland och så måste hon ha nappen;) Ibland tappar bebisen nappen och då blir det ett uppgjort illtjut och mamma ska sätta tillbaka nappen i munnen. Vi pratar mycket om att skicka napparna till tomten eftersom hon skulle ha gett tomten napparna i julas. Det fungerade inte eftersom hon blev fullständigt galen när tomten dök upp på julafton. Hon ville inte ens se på tomten. Det hela slutade med att Lovas kusin gav tomten Lovas nappar. Lova tog aldrig in mentalt att hon hade gett bort sina nappar så det gick inte att bara ta dem då. Sedan har det rullat på, men nu är det snart dags för ett besök hos tandläkaren och jag tycker redan nu att Lova har ett litet överbett. Jag skulle så gärna vilja säga att nu har vi slutat med napp. Jag fasar för de första nattningarna, jag har ju ingen som kan byta av mig heller;)men det är en smäll jag måste ta!

Hoppas Noel fixar det!!Det gäller att hitta ett sådant bra tillfälle som ni gjorde där, tror jag!

Blöjan har Lova kastat sedan början av december och det funkar kanon, men nummer två vill hon fortfarande göra iblöjan och det får hon. De är ju inte ens fyllda 3 än:)

Kram Jennie

Farmor sa...

Ja, tänk så fort tiden går. Det är spännande att han själv är inne på tanken att man kanske inte behöver nappen längre. Även att låta honom förstå att man får något om man ger något tillbaka och man står för överenskomelsen. Någon baksmälla blir det nog, men det får man köpa. Ändamålet helgar medlen. Heja Noel, du är så duktig.
Kram.

Elin till Jennie sa...

Jennie: Ja, de blir små bebisar och då ska de verkligen vara det :) Vi pratade också om att ge tomten napparna, men det var inte aktuellt utan behövde mer förberedelse.... Vet inte om han är "redo" än, det blir han nog inte förrän om ett par år men nu har 2 nätter gått utan nappen, och han har somnat och sedan sovit! Nattningen har dock tagit lång tid med en del tårar, men igår var det inte lika illa som kvällen innan så det kanske blir lättare :) Maskinerna vill han ju gärna ha kvar så kan nog vara en bra morot :)

Blöjan är nästa steg, han kissar ofta på toaletten på dagis, och även hemma till viss del så tar vi det lite mer aktivt så ska han nog vara torr snart! Ingen brådska men vore skönt om han slapp blöja när bebisen kommer :)

KRAM

Elin till farmor sa...

Farmor: Ja, han är inne på det hela dagen, fram till nattning :) Är inte så lätt att somna just nu. Tog väl 1,5 timme igår, men sen somnade han... :)