måndag 23 mars 2009

Idag ringde jag återigen vår hyresvärd för att se hur det går med tvätt- och diskmaskinen. Poängterade lite fint att det bara är 2 veckor kvar tills bebisen är beräknad att titta ut, så det vore ju skönt att få detta klart innan. Hon i receptionen skulle framföra mitt meddelande och be ansvarig att höra av sig.

När jag står i duschen så kommer Andreas och säger "Du, om 2 minuter kommer fastighetsskötaren hit och kollar hur de ska koppla in tvätt- och diskmaskinen!" Där står jag med inpackning i håret, och hade tänkt mig en långdusch! Men det var bara att skölja ur allt, och "hoppa" ur badkaret och precis när jag kom ur badrummet så knackade det på dörren.

De kikade lite, och kommer i slutet av denna veckan eller början av nästa för att dra elen, och sedan kommer maskinerna! Jajamän, sa jag - jag är hemma så det är bara att komma! :) De skulle ringa dagen innan och meddela när de kom, men jag har ju inte så himla mycket inbokat så kan vara flexibel i detta läge, är så himla gott att det kommer på plats nu!

************************************************************

Nu ligger farmors hus ute till försäljning. Det känns så konstigt att titta på bilderna. Det är ju hennes hus, och ingen annan som ska bo där. Det hart varit en plats dit man har gått i 27 år och nu ska någon annan ha det, det är jättesvårt att förstå. På ett sätt vill jag köpa det själv, så att ingen utomstående har det för det kommer kännas så konstigt att se några andra människor där.

Det är ju ganska mycket man skulle vilja göra om i det huset, och utgångspriset är väl inte det högsta men det tillkommer ju ganska mycket reparationer. Skulle vi köpa det kanske priset inte blir detsamma, men att bygga om och reparera blir ju inte billigt i vilket fall.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad bra! Ibland måste man ge dom en knuff! :o)

Förstår att det måste kännas fel att någon annan ska bo i det hus man har så mycket personligt knutet till! Jag reflekterade faktiskt aldrig så när mitt barndomshus eller sommarstuga såldes. Men när man nu i efterhand besöker det, så känns det väldigt fel när man ser andra bo där!
Det verkar dock vara ett fint läge på huset? Och tyvärr är det ju så med Kostnad vs. Att göra. Inget lätt beslut kanske, men värt att ge en tanke eller två.
Annars är det flera fina hus till salu i Olofstorp också! :o)

Anonym sa...

Ja, det kan behövas lite samtal innan saker blir gjorda!

Jo, det är liksom farmor och farfars hus, och farmor har ju bott där ända tills början av hösten då hon hamnade på sjukhus, så det blir så konstigt. Det ligger ju fint, och vi skulle ju ha typ 200 m till barnvakt ;) Men i Olofstorp har vi ju också den förmånen iof ;)

Anonym sa...

Vad bra att det blir fixat med maskinerna nu! Skönt innan Tjallä kommer, dels för att kunna tvätta hemma och för att slippa ha en massa installatörer springande. Ja visst är det konstigt med farmors hus, usch, det är så tomt nu! Jag tycker absolut att ni kan tänka på det iaf, är ju väldigt bra läge när man har bebis. Vi kan hjälpa till att bygga och greja, och att passa Tjallä såklart!! :) Kramar!!

Anonym sa...

Men det är ju ett jättefint hus!

Av det jag kunde se på bilderna (agerar lite expert här nu) så är det väl inte så hemskt mycket att göra egentligen, för det är väl fullt beboligt som det är nu? Detär väl mest det att färgerna kanske inte riktigt känns moderna, men sådan renovering är ju inte speciellt kostsam. Vår erfarenhet från renoveringen och vad som drar pengar är vitvaror (kyl, frys, fläkt, tvättmaskin och torktumlare), ny pump och hydrofor om man har enskilt vatten, husfärg (vidrigt dyrt) och om skorstenen behöver slammas om den inte är tät. I övrigt går det att komma undan rätt billigt faktiskt så länge det bara handlar om tapeter och färg. Det såg så himla välskött ut det där huset, jättefint verkligen!

Anonym sa...

Ja, jag är jätteglad att det funkade så bra med knät, över förväntan och det känns så himla bra!

Anonym sa...

Ja, det är grymt skönt att ha det klart innan Tjallä kommer ut så att man slipper ha massa folk man inte känner springandes här när man kommer hem från BB. Har bett Tjallä hålla sig inne till nästa vecka typ då, men sagt att vi inte blir arga om h*n kommer ut innan heller för då får de installera medan vi är på BB :)

JO, farmors hus är bra läge men tänkte på det igår och skulle nog kännas konstigt att bo där ändå. Det är ju liksom hennes hus! Men vi tackar för erbjudandet om hjälp - vem vet vi kanske tar det :)