lördag 15 november 2008

Knakar i fogarna?

Idag bär det av ut till Västerlanda för ett besök hos Martin och Jeanette! Andreas ska hjälpa Martin att måla något och jag och Jeanette kommer nog ta en promenad! Får se hur det blir. Jag har lite ont i ljumskarna nu, och jag funderar på om det är foglossning som kommer smygande?! Har läst på lite och anar att det kan vara så men jag får utvärdera det lite, och om det fortsätter så får jag kontakta BM för då kan man ju iaf få lite tips och hjälp!
När man är gravid ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder eller fogar. Detta kallas foglossning, bäckenuppluckring eller symfysiolys.Troligtvis är det ett hormon som kallas relaxin som ligger bakom foglossningen. Relaxin börjar utsöndras i kroppen någon gång under de tre första månaderna och fortsätter sedan att utsöndras under hela graviditeten. Det sker för att bäckenet ska bli rörligare och kunna vidga sig något under förlossningen för att underlätta för barnet att komma ut. Det är alltså naturligt med foglossning och alla gravida kvinnor får det i viss mån. Däremot är det inte alla som får stora besvär, men det är inte klarlagt varför vissa får mer besvär än andra. Det finns ingen behandling som botar men det finns en hel del som man kan göra för att lindra. (http://www.sjukvårdsrådgivningen.se/)
Hos Jeanette och Martin blir det middag sen, och så är det hockeymatch som tydligen är oliiiiidligt spännande! Jo, du som inte vet - det är den där matchen mellan HV71 och Rögle BK! ;) Ja, ni kan ju tänka er vilken rysare!
Men nu ska jag nog försöka komma iordning lite så att vi kan bege oss!
~ Ha en bra dag ~

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow... jättespännande. Verkligen.

Hoppas ni får en trevlig kväll ändå! ;o)

Anonym sa...

Hoppas hoppas hoppas att det inte är foglossning!!!!! Och att det inte blir värre, uscha!