torsdag 17 november 2011

Miami - del 2 - Kryssningen!

Oj oj, då ska vi se om del 2 av vår resa kan få publiceras nu! Vi har så sjukt mycket bilder så jag har massa collage eftersom det annars skulle ta 100 år att göra detta!

Måndagen 31 oktober

Vi åkte till flygplatsen, lämnade bilen och fick transfer till hamnen. Väl där så blev vi slussade till incheckningen och det gick himla smidigt. Vi fick ett Seapass, ett kort som fungerade som nyckel, id-kort och kreditkort! Väl på båten kollade vi in hytten och sedan blev det lunchbuffé direkt, och sen kollade vi in båten!

Windjammer - matsalen!

Hytten!
Båten, iaf. delar av den!
På kvällen var det middag i Moonlight - middagssalen!
Frukostbuffé, lunchbuffé och middag ingick! Man kan säga att vi åt en hel del!

När lilleman somnat blev det drinkar för föräldrarna!

Tisdag 1 november

Denna dag anlände vi Nassau, Bahamas. Vi fick en åktur runt stan med häst och vagn. Staden imponerade inte så mycket. Ganska skitigt, trångt och "skabbigt" i alla fall de delar som vi fick se. Stranden däremot var ljuvlig! Tyvärr kom det lite regn när vi var där men vi hann i alla fall bada ett tag och njuta!

Denna kväll var det Captains Night, vilket innebar finklädsel och sedan bjöd kaptenen in på drink och berättade lite om sitt fartyg och sin besättning. Det var verkligen balkläder på en del och finfina frisyrer osv. men Noel var ändå stiligast i sin sjömanskostym, och han imponerade mycket på alla amerikanska tanter!

Onsdag 2 november

Denna dag var det tänkt att vi skulle in till Coco Cay, en paradisö, men eftersom det var för höga vågor för att gå in med småbåtarna så det blev en heldag på båten. Det var inte helt fel det heller. Vi placerade oss vid poolen och stannade där hela dan!

De gjorde alltid så fint med bufféerna!

Glassmaskinen var en hit! "Mamma, jag orkar en till!"

Torsdag 3/11 - Key West!

I strålande väder kom vi till Key West - och det var ett strålande ställe! Å, vad jag gillade denna plats! Det var så fint, mysigt, trevligt och härligt! Kan varmt rekommendera det, och jag vill gärna tillbaka! En havssköldpadda mötte oss när vi gick av båten och bara det är ju coolt :)

Vi började med en rundtur, där man kunde hoppa av och på bussen vid 12 olika stopp! Vi tursitade lite och stannade sedan längre vid stranden!

Efter stranden åkte vi till The Southernmost Point of The Continental USA. Så nu har vi varit där också!

Lilleman somnade på bussen och när han sov smaskade vi lokala specialiteter.
Conch fritters är friterade sniglar. Rosa snäckor är en symbol för Key West, och i dem bor sniglar och dessa friteras. De doppas sen i sås, och det var godare än det låter ;)

Jag smaskade även Key Lime Pie... det är en specialitet från Florida, men i Key West doppar de den i mörk choklad och fryser in den. Sedan äter man det som glass! Mumsigt!!!

Pusskalas!

Fredag 4/11 - Miami!

Här kom till tillbaka till Miami och vi hittade då Espanola Way - en helmysig gata där vi åt varje resterande kväll. Mexikansk mat som var super!!

Lördag 5/11 - STRANDEN!

Helt underbart väder så vi njöt och bättrade på solbrännan ;)

Söndag 6/11 - Everglades!

Coolt och ännu mer coolt! Vi tog en buss ut till Everglades och där blev det sedan Airboat ut i träsket. Helknasigt att man faktiskt har sett vilda krokodiler! Sedan blev det krokodilshow, och så fick vi hålla lilla Snappy 1 år! Upplevelser som heter duga!

Ser ni? WILDLIFE!

Crocodile-Andie!
Här låg en bjässe väldigt nära gångvägen.... lite obehaligt!

Detta var sista dagen på resan och måndagen den 7/11 flög vi hemåt! Vi hade med oss fullastade väskor och ännu mer minnen i våra hjärtan, vi har haft en helt underbar bröllopsresa!