torsdag 10 november 2011

Miami - del 1!

Nu kommer en liten reseskildring av vår resa. Jag tar det i omgångar och detta inlägg kommer att handla om den första veckan som vi spenderade i Miami. Andra veckan som handlar om kryssningen och de sista dagarna i Miami kommer i ett senare inlägg. Bilderna är ihopkomponerade som collage och om man är intresserad av fler så har vi tagit ca 1000 stycken som vi gärna visar vid tillfälle ;)

Måndagen den 24 oktober var det då dags att bege sig. Pappa kom hit redan 23e och sov över för att kunna köra oss till flyget. Vi skulle resa vid 9, så vi var där i god tid och hade tid på oss att checka in, kolla på flygplan och komma till gaten.

Väl på planet så kunde vi andas ut. Noel var så himla duktig hela resan, och vi hade inget gnäll på hela flygturen. Vi bytte i Düsseldorf, och när vi kom på planet mot Miami så somnade Noel och sov middag ca 2 timmar. Men resten av resan var han vaken och det blev en del film, bokläsning, ritande men han var sysselsatt och nöjd!

När vi kom fram och gick av planet så somnade Noel. Klockan var då ca 17 (lokal tid) men för oss var den ju 23 och Noel hade kämpat tappert ända tills dess. In i USA kom vi och det gick smidigare än vad vi hade hört, blev inte så lång kö i tullen. Desto längre tid tog det att få vår hyrbil. Vi hade förbeställt den här hemma och tänkte "nu hämtar vi bilen, drar till hotellet, vilar lite och käkar nåt och sen sover vi!" Tji fick vi... kön till biluthyrningen var nog 2 timmar lång och vi kom till hotellet ca 21.30. Blev lite felkärningar genom mindre trevliga kvarter i Miami innan vi kom fram till hotellet. Noel vaknade till men väl uppe på rummet så somnade vi alla tre och sov som små grisar!

Tisdag 25/11

När vi vaknade på morgonen och Noel tittade sig omkring så sa vi "Nu är vi i Miami" Noel! Han tittade lite och så sa han "Jag vill åka till Maxi nu!" :) Blev inget Maxi däremot gick vi ut och åt en stooooor frukost! Var så mkt mat och vi var proppmätta efteråt. Noel fick pannkakor och var helt till sig, och som han lassade in men han sa "det var lite konstiga pannkakor, men gott!".

"Hungry Mans Plattern"

Efter frukosten så tog vi oss en tur runt Miami Beach och försökte lokalisera oss lite. Sedan spanade vi in hotellets pool och stranden, och det var ganska lagom första dagen :)

Miami Beach

Utanför vårt hotell - Gansevoort!

Lobbyn!
Poolen och utsikten därifrån!
Stranden och strandpromenaden!

Onsdagen 25/11

Jag startade onsdagen med 5 km löpning längs Miami Beach, underbart.... eller mest varmt och svettigt, men skönt att springa lite :)

Denna dag bestämde vi oss för att turista! Vi bokade in oss på buss- och båttur och åkte genom Miamis olika stadsdelar, och därefter en båttur ut i hamnen runt Star Islands, where the rich and famous people live! :) Vi fick guidad visning och nu kan vi hälsa på hos t.ex. Sean Combs (Elle P.Diddy, eller Puff Daddy eller va han nu heter ;) )

Innan bussturen svalkade vi oss med lite dryck, och Noel tog en isbit!
Lite kvarter runtom i Miami!

Pequena Habana - Little Havanna.
Båttur. Pappa fick öl, sonen fick popcorn!
Bilden överst visar ingången till Sean Combs hus. Bilden nere till vänster är där Scarface spelades in och nere till höger visar Gloria Estefans.,.. sen tog vi kort på Al Capones, Julio Iglesias och Shaquille O'Neals hus också... men jag vet inte vilka hus som tillhör vilka ;)

Torsdag 27/11

Då var det dags för shopping... och tjena vad vi shoppade! Jag har nog aldrig shoppat så mycket, och så länge nånsin innan. Men så mkt bra grejer det blev också ;) Noels lycka var total när han hittade sina stora maskiner! Jag köpte 2 par löparskor och träningskläder. Är mkt nöjd med mina knäkorta löpartights med kjol över, och det blev även en löparkjol, långa tights, tröja osv. Det blev en del hudvård, kläder, kläder till Noel, till Andreas och ja, jag vet inte vad... Men mkt blev det :)

Noel redo att komma igång utanför Sawgrass Mills.
För att klara 10 timmar shopping så måste man ha mutor... ett var glass, men när vi väl köpte det så bestod det av så här små kulor och det var inte riktigt vad lilleman hade tänkt sig. Vi hittade även småbilar att köra, och spenderade lång tid vid dessa :) Men vad gär man inte för lite shoppingro :)
Andreas är supernöjd med alla vår fynd!

Fredag 28/11

Fredagen inleddes med löprunda. Även den på stranden såklart, och det blev väl strax över 5 km. Ovant att springa så varmt och det var ganska kvav luft, men ändå skön känsla att bara ha korta tights och t-shirt!

Vi fortattde dagen på stranden, och tillbringade ett par timmar där. Noel hade med sin Dumper och hade jätteskoj! Han gillade dock inte havet så mkt som poolen. Det var en del vågor och han tyckte det var lite obehagligt!

Efter stranden åkte vi till Downtown Miami, och intog lunch på Bubba Gump. Noel fick Fish'n'Chips i en båt och åt som aldrig förr. Till efterrärr fick han Jell-o men var mkt tveksam till detta blåa! :)

Downtown Miamia var dock inte mycket. Bayside, kvarteret vid hamnen där restauranger och affärer låg var fint, men inne i själva stan var det slitet och smutsigt och det fanns ingenting. Knappt affärer, och vi stannade inte länge!

Lördag 29/11

Denna dag ägnades åt Miami Seaquarium!

Vi fick se tre olika delfinshower - Flipperdelfinerna, Späckhuggaren och en annan delfinshow. Häftigt att se dessa djur så nära, och vi fick klappa en av Flipperdelfinerna :) Det var dessa delfiner som spelade Flipper i Tv-serien, och vi fick se den riktiga Flipper också :)

Delfinen nere till vänster är Flipper!
Coola djur!
Noel red krokodil ;)

Söndag 30/11

Dagen startade med löprunda.. för min del alltså, killarna sov som små grisar. Resten av dagen spenderades vid poolen och stranden, och framåt eftermiddagen åkte vi till Sawgrass Mills för lite inköp och byten. Om man inte provar kläder innan man köper dem så får man ju göra så... ;) Vi kom hem med ännu mer varor... sjukt mkt! :)

Kvällen packade inför kryssninge, och som tur var så kunde hotellet ta hand om våra väskor under veckan så att vi slapp släpa med allt på kryssningen för det var ingen stor hytt vi fick där :) Mer om kryssningen och den delen av resan kommer i nästa inlägg... på en blogg nära dig!