söndag 15 maj 2011

Springtime

Igår var det dags för Springtime i Helsingborg, ett stadslopp på 10 km! Jag och Andreas anmälde oss i veckan och jag var sådär taggad under dagen men blev bättre o bättre närmare starten. Runt 2000 anmälda så det var inte så jättestort lopp med tanke på att det var 31:e omgången... och kanske inte supervälorganiserat heller men vi kom till start, och vi kom i mål!

På väg ner till stan så märker Andreas att han glömt sin pulsklocka (som han lånat för att klara dagens mål och hålla ett bra tempo). Det var viktigare för honom än för mig idag,och jag kan behöva öva på att springa utan klocka så han får min! STOR ÅNGEST var det att lämna ifrån sig min älskade pulsklocka, det är ju skitjobbigt att springa utan klocka!!! I starten hängde vi ihop och första kilometern på 4.50 vet jag, men sen tappade vi varandra och jag sprang själv. Försöka gå på känsla tenderar lätt att det blir lite långsammare eftersom det är behagligare men jag försökte trycka på hela tiden även om jag då och då kom in i en lunk.

Det var en fin bana, men jobbig. Det var mycket backar och mellan 1-2 km var det bara uppför mot Pålsjö. Sen gick det en del i bostadsområden tillbaka till stan och där var också mycket uppför. Jag hade dålig koll på banan mellan 3 och 8 km och visste inte riktigt hur jag skulle fördela krafterna men kände mig ganska starkt hela tiden, förutom en dipp vid 6-7 km. Efter 8 km var det bara att trycka på och öka och det skulle vara roligt att se tempot på de sista två kilometrarna för då kände jag att det gick snabbare!

Kollade mellantider nu; 5 km 24.13 och 10 km 48:25 - vilket innebär att jag höll ett väldigt jämnt tempo tempo! Jag kom alltså i mål på 48.25 med placeringen 49 på damsidan.

Andreas imponerade stort och kom i mål på 51.32! :)



2 kommentarer:

Spessartin sa...

Kul att springa lopp! Saknar löpningen nåt djävulskt, men jag har ju fått helt träningsförbud och röresleförbud också från sjukgymnasten på grund av hälsenan. Hemskt när man längtat hela vintern efter att komma ut i goa vädret och springa. Men inte. Får varken promenera eller cykla heller, så det är bara att vara så stilla som möjligt. Men men... nån gång skall väl hälsenan läka, hoppas att den gör det snart bara...

Anonym sa...

Underbart med Springtime ! Sprang själv och gick i mål på drygt 50 minuter. Var hittar du mellantiden? Finns det någonstans man kan kolla mellantider?