onsdag 29 september 2010

Utlandsvistelse!

En vecka mellan inläggen är ju alldeles för lång tid, eftersom jag då inte kommer ihåg vad jag ska
skriva om. Men jag gör ett försök eftersom helgen bjöd på utlandsvistelese :)

I fredags skyndade vi oss hem från jobben, och hämtade Noel på dagis. Därefter blev det hem för att packa, och sen iväg... aningen senare än vi tänkt ändå, men ingen fara på taket! Vi styrde kosan mot Oslo och rullade ut från Göteborg i en pendlingskö men det släppte efter ett tag och vi kunde brumma på.

Vi mötte upp mamma och pappa i metropolen Knäm och sen körde vi karavan till Ski, några mil söder om Oslo för att inkvartera oss hos Else-Helen och Per-Arne! Noel somnade i bilen och när vi kom fram bar vi in honom, gav välling och sen somnade han om ganska snabbt. Efter det blev det smaskig pizza, lite snack och slappande innan sänggång.

På lördagen vaknade vi tiiiidigt... jag trodde klockan var strax efter 6, så vi la Noel hos oss och myste ett bra tag och när min klocka stod på 7.10 så gick vi ner men då stod visst klockan på 6.10, så nåt hade hänt med min klocka när vi körde över gränsen... :) Noel fick lite välling och sen gick han ner till mormor och morfar och lekte med dem och jag la mig en stund till!

När alla väl hade sovit klart så begav vi oss till Vestby och en stor outlet. Fanns en del fint, men blev inget shoppande för vår del. Jag hittade en jacka, men tyvärr fanns det inte så många variationer i storlekarna så det blev ingen ändå! Noel däremot fick present från mormor och morfar, en dockvagn och 2 dockor som han har kört runt sen dess! Beeeeebis, säger han och drar sin vagn!

Efter outlet så blev det hem för att äta Sveler, och det var en stor favorit hos Noel. Det är en form av pannkaka, men kanske lite mer som amerikanska pannkakor. Han åt och åt, och sa mmmmm hela tiden! Helt klart gott! :)

Vid kvällen åkte jag, pappa och mamma in till Oslo för att hämta ut nummerlappar till söndagens lopp. Andreas stannade hemma med Noel eftersom han var så trött, så de gick ut en sväng med Else och Per-Arne istället.

Inne i Oslo hämtade vi nummerlappar, fick våra tröjor och kollade in parkeringsplatser för söndagen så att det skulle gå smidigt att köra in då. Vi hittade finfina platser, men det var inte där vi stod sen på söndagen direkt... När vi kom hem till Ski igen sov Noel och det var dax för middag. Det bjöds på lax och därefter äppelpaj. Mycket gott, och sen var man helt proppmätt och halvsov i soffan innan sänggång :)

På söndagen så åkte pappa in till Oslo med buss, eftersom han skulle springa Marathon som startade tidigare än min halvmara. Framåt lunch packade vi andra in oss i bilen och körde in till Oslo, och hamnade på en helt annan parkering än vi tänkt men det blev bra ändå... bara dyrare...

Hittade starten på Akersfästning, och hann värma upp en kortis innan det var dags att springa. Det var svinkallt när vi startade så jag hade långa tights och min jacka över t-shirten, men efter ett par kilometer sprack det upp och solen kom och det blev så varmt. Tog av jackan och sprang med den i handen, i väntan på att se mamma, Andreas, Noel och Per-Arne på Karl Johan....men där stod de inte minsann :)

Banan var fin, men det var jobbigt. Tyngsta halvmaran jag sprungit tror jag och det finns liksom inget att skylla på heller direkt, är väl inte i så bra form eller nåt :) Pulsen gick upp högt, mådde lite illa men inte farligare än att jag fortsatte ändå och i mål skulle jag i alla fall och kom till slut i mål på 1.58.33.... Ja ja, bara att bryta ihop och komma igen helt enkelt. Pappa klarade maran på strax under 5 timmar, så han jobbade på bra han! :)

Efter målgång tråcklade vi oss ut ut Oslo och fick middag innan vi begav oss mot Göteborg framåt kvällen. Noel somnade strax innan gränsen, och jag strax efter tror jag! Vaknade i Kungälv nånstans så Andreas körde på bra. :) När vi kom hem vaknade Noel till lite, och det tog ett tag innan han somnade om men till slut så somnade han och då slocknade även vi strax därefter!


Tyvärr var kameran inte mer på vår utlandsvistelse, så det blev ett tråkigt inlägg utan bilder... men dock ett inlägg!

3 kommentarer:

Maria sa...

En sån intensiv helg! Knasigt med din klocka, Norge har ju generellt ingen egen tidszon men man vet ju aldrig däruppåt Ski, är liksom lite mer exotiskt där än där jag brukar hänga :) Och ja, Knäm är då sannerligen en metropol :) Happy Price och allt, fina grejer :)
Kraaaam!

Mormor sa...

Jag vill bara förtydliga att på lördag morgon så var det mormor som Noel lekte med för morfar sov fortfarande väääldigt gott :) En underbar helg och Noel var naturligtvis helt fantastisk.

Elin sa...

Maria: Ja, det var intensivt men rligt! Knäm är värt ett besök... men Happy Price var stängt när vi kom dit, men mormor och morfar fyndade 2 lastbilar där till Noel... (och de är tyvärr sönder nu) :) Hehe, ja Ski är kankse i en annan tidszon?! :)

Mormor: såklart, borde jag varit tydligare med :)