tisdag 6 oktober 2009

Vardagsbetraktelser!


Så här gott sover Noel nu så passar på att blogga lite :)

Igår startade jag och Camilla dagen med en tur till Maxi för att handla lite. Köpte lite olika burkar till Noel så nu ska han få smaska på Cous-cous med kyckling, lasagne, pasta osv. Gröt blev det också, för nu får han gröt på morgonen... klurigt det där med hur man ska göra med maten. Jag vill ju hålla kvar amningen ett tag till eftersom det är såpass bra för honom, men samtidigt är det ju bra att han lär sig få annan mat också, och gärna på någorlunda fasta tider. Nu ser hans matschema ut så att han ammar på morgonen när vi vaknar, och sen blir det gröt efter ca 2 timmar. Sen håller jag på att klura ut om han ska ammas som lunch, eller äta en burk som lunch. Nu när han har ätit gröt på morgonen och inte ammat alls på fm. så har jag väldigt mycket mjölk, och om han inte ammar då så får ju jag ont sen. Jag vill ju inte pumpa ut det heller och visa kroppen att det behövs mjölk nu om det inte behövs... Så just nu kanske han får amma som lunch, och sen en burk som middag vid 16-17 tiden. Och så amma en gång till innan det är dags för välling på kvällen... hmm, nu när jag skriver det så låter det som en smart plan :) Det kör vi på ett tag och testar!

Ja ja, nu kom vi in på amningsplanerna mitt i min beskrivning av måndagsförmiddag! Inte alltid lätt att hålla en röd tråd :) Men men, vi handlade alltså på Maxi och sen hemåt igen. Väl hemma blev det lunch för stora och små och sen var det inplanerat en promenad. Vi knackade på hos Camilla o Isabella för att säga att det bara var blöjbyte hos oss, och sen påklädning sen var vi redo!

Nu varnas känsliga läsare.. var god fortsätt till stycket som börjar med "Efter denna pärs..." om ni inte vill läsa om småbarns baksidor ;)

Bytte blöja och började klä på Noel, men så blev han så ledsen. Märkte att han var på G att bajsa, så lät han vara. När han var klar så gick vi in för att byta igen, och så var han inte riktigt klar då. Men jag lyckades stoppa med blöjan och var glad för det, och började torka rent. Då sa det *splash* och sen hade lilleman lyckats sprutlackera hela min mage, samt golvet, med bajs! Sen var han nöjd och glad. :) Då är man glad att man har tvättmaskin, och allt åkte in där med en himla fart. Sen blev det till att duscha av lilleman, tvätta av mig och så började vi om med blöjbytet!

Efter denna pärs så kom vi i alla fall ut på en promenix, och det var riktigt skönt höstväder ute! Vi gick ca 1 tim 20 min. och njöt av solen!


Fiffig lösning så att Bella Bus kan hålla nappflaskan själv när vi går!

När vi kom hem så lagade jag mat till pappa som sprang ut till oss. Han tog inte närmsta vägen direkt från stan, utan rundan var nog närmare 26 km så lite mat var han väl värd innan han fick åka tillbaka till jobbet igen!

Under eftermiddagen roade vi oss med att hoppa hoppgunga, springa i gåstolen, leka på filten och sjunga! Det märks att Noel är äldre nu för det ska underhållas mycket mer, och han vill göra massa olika saker :) Han är så rolig i gåstolen, för nu får han upp en himla fart... vi har ju plockat bort 2 av de stora växterna nu så det är ganska mkt yta att springa på. Då och då slår han i huvudet i bordet, men sen är han igång igen och svischar fram :) Igår dammsög jag när han satt i den och då följde han efter dammsugaren, och det såg ut som att han jagade den :)





Noel leker medan jag lagar mat!



När Andreas kom hem så fick han ta över lekandet en stund, och så stack jag ut o sprang! Andreas skulle iväg på innebandy vi 19-tiden så det var skönt att komma ut en stund själv innan han åkte iväg igen. Och så fick de passa på att leka lite själva också. När jag kom hem så åkte Andreas och då började jag natta Noel som somnade strax innan 20, och då passade jag på att pyssla lite... blev klar med det jag tänkt mig, så snart kommer det skickas ut lite tackkort, bättre sent än aldrig :)

Noel sov till 5 imorse innan han ville äta *skönt!* och sen somnade vi om men så vaknade Noel när Andreas klocka ringde vid 6.15 så då var det morgon för oss också, men det var helt okej eftersom vi sovit hela natten. Låg och myste lite innan vi gick upp vid 6.45 ungefär. Noel lekte på filten medan jag åt frukost och sen rullade morgonen på. Efter att Noel ätit gröt och kladdat massor, så blev det bad för honom. Lättare att stoppa ner honom i badkaret, än att försöka tvätta av allt klet med tvättlappar :) Efter det så började han bli trött igen, och vid 9.30 somnade han.

Jag har plockat undan lite här och fixat, men sen satte jag mig med fruktsallad, kaffe och Harry Potter och Halvblodsprinsen och läste. Riktigt skönt med en sån lugn dag. Hade ju planerat in jogg-träning i Alingsås idag, men så är Andreas på föreläsning i Gbg idag och slutar ca 13 så då kommer han tidigt så det kändes inte så kul att åka iväg när han väl är hemma så tidigt en dag. Ofta kommer han ju hem 17-17.30, och då är det bara 1,5-2 timmar innan Noel brukar somna, och eftersom Andreas vare borta hela helgen så passar vi på att ha familjemys idag då istället.

Nu skriver jag det sista i bloggen med en nyvaken liten kille bredvid mig! Tror det är dags att först ge honom mat, och sen mig själv. Imorgon är det dags för viktväktarna igen, spännande att se hur det gått. Lite klurigt att räkna ponts igen, men man är ganska snabbt inne i det och det känns skönt! Gillar vv eftersom man kan äta allt verkligen, men inte alltid ;)

Nu är det lunchdax!

2 kommentarer:

Tash sa...

Heh, ja man har ju förstått att blöjbyten kan bjuda på (o)trevliga överraskningar! Xo)
Hoppas ni får en trevlig mysdag alla tre!

Elin till Tash sa...

Ja, det är skönt att bara strosa runt hemma o inte göra så mkt... en promenix kanske det blir om en stund... o nu pratar andy med din make om ni vill komma på middag?! Får se vad de säger... o om din make kollar av med dig!!