lördag 5 mars 2011

Mjölksyratröskeltest på Aktivitus

I onsdags var jag på Aktivitus för att göra konditionstest. Jag började gå på löpband och han tog ett blodprov. Sedan ökades farten och nytt blodprov togs osv. Vid varje provtagning fick jag uppskatta hur anträngd jag var, enligt Borgskalan. Jag hade även valt att göra en löpstegsanalys så under tiden jag sprang så filmades jag. Sedan tittade han på filmen för att komma med korrigeringar för att kunna förbättra löptekniken.

När jag klev av bandet så var första kommentaren; "Vart har du lärt dig springa så bra?" och sen sa han "Du är snabbare än vad du tror...". Min uppskattade ansträngning var "för hög" i förhållande till puslvärden och testvärden, och efter testet fick jag köra 4 minuter tilli 4.08 teno och klarade av det utan att kollapsa, och sedan fortsätta jogga efteråt och detta var ett kontrolltest för att se vad jag pallade med!

Löpstegsanalysen gick snabbt - han hade inget han ville korrigera. Bra fotisättning, bra vinkel i armarna, höften var bra framskjuten och jag har en rak hållning med avspända axlar. Detta höll jag även i högre tempo, så det såg väldigt bra ut. Kan tänka på att skjuta fram hösten ytterligare något men annars var det mycket bra löpsteg! Jag fick detta på film, men kan inte lägga upp filmerna här nu verkar det som. Ska testa igen även om det nog mest är jag som är intresserade av dessa ;)

Det var mycket roligt att göra testet, och väldigt peppande att träna nu! Nu jäklar blir det fartträning för min del, på en nivå som jag ska klara av! Det behövs nog att nån säger att du kan, och ska om du vill bli bättre, springa snabbare! Vill gärna tillbaka dit hyfsat snart för att kolla igen, han tyckte i maj men jag kan tänka mig iaf efter sommaren... får se vad jag har råd med! :)

Pulströsklar

Uppskattad maximal puls: 200 bpm
Återhämtningspuls: 154 bpm
Anaerobisk tröskel: 183 bpm (4:25 min/km)
Aerobisk tröskel: 170 bpm (Fatmax)
Nedre gräns för aerobisk zon: 157 bpm

Aerobisk Tröskel = Lämplig puls för långdistansträning, uppvärmning och nervarvning samt aktiv vila mellan olika typer av intervaller. Maximal fettförbränning (Fatmax) ligger också här.
Anaerobisk tröskel = Högsta intensitet där det ligger en jämnvikt i bildad och transporterad mjölksyra.

VO2 max; 48,8 (Mycket god, över 50,0 = Excellent)

VO2max nås vid 95-100% av maximal puls. Pulszon för optimal ökning/underhållande av Vo2Max ligger för dig på anaerob tröskel och 10 slag däröver. Att träna över detta är effektivt men samtidigt mycket nerbrytande vilket gör att träningsfrekvens bli lidande. Skaderisk finns alltid också varför alla inte skall träna i denna pulszon. På testet klarade du, utan tekniska/fysiska problem 4 min i 4:08 tempo.

1 kommentar:

Karin sa...

VAd roligt att det var bra! Och att de var så imponerade :)